sábado, 18 de dezembro de 2010

A fragilidade do sistema bancário português

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Diz o jornal i, de 18-12-2010:
«Nas contas do FMI, os investimentos e as aplicações nacionais na Irlanda representam 18,8% do PIB português. Em números redondos, estamos a falar de qualquer coisa como 33 mil milhões de euros que, segundo o FMI, estão sobretudo aplicados em títulos e instrumentos de dívida de longo prazo» (Realce meu)

O documento do pedido irlandês de um Acordo Alargado com o FMI («Ireland: Request for an Extended Arrangement-Staff Report; Staff Supplement; Staff Statement; and Press Release on the Executive Board Discussion»), que o i refere, diz o seguinte, na sua página 6:
«Spillovers from Ireland
Country-specific spillover risks from the Irish sovereign are significant. Ireland has strong financial linkages to the rest of the world and the contagion threat from Ireland could be significant. Given market perceptions, spillover effects to other peripheral euro-area economies could be large. Greece, Portugal, and Spain are the most vulnerable to volatility spillovers from an event in Ireland. Other euro-area sovereigns show negative country-specific crosscorrelations, while Italy and Belgium appear like borderline cases.
Systemic tail risks from the large Irish banks are also elevated. Distress in both Allied Irish Bank and Bank of Ireland—the two largest Irish banks—would very likely be followed by distress in other European banks. The estimated conditional probability of distress in at least another European bank given distress in Irish banks is over two-thirds. This would particularly be the case for Greek and Portuguese banks.Disorderly eruption of financial pressures in Ireland could have wider implications through foreign banks’ exposure to Ireland. German and U.K. banks have the largest exposure to Ireland (€113 billion and €107 billion, respectively), followed by U.S. (€47 billion), French (€36 billion), and Belgian (€24 billion) banks. As a percent of home country banking system assets, banks from Belgium (2.2 percent), Germany (1.8 percent), and the U.K. (1.3 percent) are the most exposed. However, global banks’ direct exposure to Irish sovereign debt remains very limited.
Portfolio investments are another potential channel of financial contagion. The countries with the largest portfolio investments in Ireland are the U.K. (€134 billion), Germany (€112 billion), France (€95 billion), and the U.S. (€83 billion). Relative to home country GDP, the most exposed countries are Portugal (18.8 percent), the U.K. (8.9 percent), Belgium (8.1 percent), the Netherlands (6.2 percent), Switzerland (5.9 percent), France (5.2 percent), and Germany (4.8 percent). The largest part of foreign portfolio claims on Ireland is generally in the form of long-term debt securities, with the exception of the US, Switzerland and Sweden where equity securities are more important.» (Realce meu)

Tendo em conta a doença financeira dos bancos irlandeses e do próprio Estado irlandês, este risco, que é maior nos investimentos bancários (ainda que estes sejam mais limitados) do que na titularização de dívida portuguesa (aí é o credor que fica aflito), é mais um problema a somar à precária liquidez dos bancos portugueses. Não é claro que a União Europeia e o FMI consigam fornecer fundos para cobrir o buraco dos dois grandes bancos irlandeses. Diz o povo que uma desgraça nunca vem só: depois do Estado, os bancos...

Ainda vai sobrar para o próximo Governo PSD, a reclamação dos grupos de pressão bancária no sistema político, de socorro financeiro dos bancos portugueses, apertados em crise de solvência e liquidez... Mas o Estado português não tem dinheiro para socorrer grandes bancos, como, por exemplo, o BCP - um banco dez vezes maior do que o BPN (quote de mercado de cerca de 2%), onde até Março de 2010, o Estado já tinha gasto 4,2 mil milhões de euros.

Ora, a decisão económica de evitar a falência dos bancos, uma espécie de solução técnico-mágica, não provou até agora ser eficaz para evitar os efeitos de longo prazo da grande depressão económica que vivemos. Pelo contrário. E crescem as vozes, e os apoios, que acreditam que deixar falir os bancos imprudentes era - é - menos mau do que pôr o Estado durante três décadas (o Japão já vai com duas décadas de estagnação) a pagar as dívidas dos bancos, em vez de o aplicar no desenvolvimento económico.


* Imagem picada daqui.

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